Programlamaya başlandığı zaman temel şey taklit etmektir. Bulduğunuz kodları taklit ederek ufak tefek değişimler yaparak ve kendinize uyarlayarak kodların çalışmasını çözmeye başlayabilirsiniz. Bu demek değildir ki ezber yapın kodları ezberleyin. Kesinlikle hayır programlamada temel şey mantık öğrenmektir. Bir kod kalıbının nasıl çalıştığını öğrenmelisiniz. Ezberlemeniz gereken bir tek şey kod kalıplarıdır. Bu ufak notu aklınızdan hiç çıkarmamalısınız.
Fazla uzatmadan ilk programımıza bakalım.
İnclude nedir?
Kelime anlamı dahil etmek eklemek anlamına gelen bu komut c programlada en temek kod kalıbıdır.
< > işaretleri arasına yazılan kütüphaneyi derleyicimizin içine ekler.
Derleyici olarak biz devc++ kullanacağız. derleyicinin kullanım amacı ise bizim yazdığımız bu kodları bilgisayarın anlayabileceği dile çeviren yazılımlardır. yani bizim kodlarımızı 1 ve 0 dünyasına makine diline çevirir.
kütüphaneler ilerleyen zamanlarda anlatılacak ancak stdio.h standart giriş çıkış fon kullanabilmemiz için derleyiciye tanımlanır.
printf komutu ekrana cıktı vermeye yani yazı yazdırmaya yarar.printf yazıldıktan sonra parantez acılır ve tırnak işareti konulur. bu komut da tırnak işaretleri arasına yazdıklarınız ekrana yazdırılır.
Fazla uzatmadan ilk programımıza bakalım.
#include<stdio.h> int main(void) { printf("Hello World!"); return 0; }
İnclude nedir?
Kelime anlamı dahil etmek eklemek anlamına gelen bu komut c programlada en temek kod kalıbıdır.
< > işaretleri arasına yazılan kütüphaneyi derleyicimizin içine ekler.
Derleyici olarak biz devc++ kullanacağız. derleyicinin kullanım amacı ise bizim yazdığımız bu kodları bilgisayarın anlayabileceği dile çeviren yazılımlardır. yani bizim kodlarımızı 1 ve 0 dünyasına makine diline çevirir.
kütüphaneler ilerleyen zamanlarda anlatılacak ancak stdio.h standart giriş çıkış fon kullanabilmemiz için derleyiciye tanımlanır.
int: main fonksiyonunun formatını yani türünü belirler. Bu formatlar:
Biz değişken tanımlarken önce bu değişkenin formatını ve arkasından değişkenimizi belirlemeliyiz.
örneğin:
int x;
Burada programımıza bir x değişkenimizin olduğunu ve bu değişkenimizin formatının int yani integer olduğunu tanıttık. Yani artık x değişkenimizin içine tam sayılar atayabiliriz
İlkel Veri Tipi
|
Uzunluk
|
Minimum Değeri
|
Maximum Değeri
|
Gömüldüğü Sınıf
|
char
|
16-bit
|
Unicode 0
|
Unicode 216-1
|
Character
|
byte
|
8-bit
|
-128
|
+127
|
Byte
|
short
|
16-bit
|
-215
(-32,768) |
+215-1
(32,767) |
Short
|
int
|
32-bit
|
-231
(-2,147,483,648) |
+231-1
(2,147,483,647) |
Integer
|
long
|
64-bit
|
-263
(-9,223,372,036,854,775,808) |
+263-1
(9,223,372,036,854,775,807) |
Long
|
float
|
32-bit
|
32-bit IEEE 754 floating-point numbers (kesirli sayı)
|
Float
| |
double
|
64-bit
|
64-bit IEEE 754 floating-point numbers (kesirli sayı)
|
Double
| |
boolean
|
1-bit
|
true ya da false
|
Boolean
| |
void
|
-
|
-
|
Void
|
Biz değişken tanımlarken önce bu değişkenin formatını ve arkasından değişkenimizi belirlemeliyiz.
örneğin:
int x;
Burada programımıza bir x değişkenimizin olduğunu ve bu değişkenimizin formatının int yani integer olduğunu tanıttık. Yani artık x değişkenimizin içine tam sayılar atayabiliriz
Burada uzun bir süre kullanacağımız bir kalıp var.
int main (void)
Bu temel kalıp bizim programımızın ana gövdesini oluşturmaya yarar. Bu kod yazıldıktan sonra { işareti ile arkasına eklenecek ana gövde yapısı içerisindeki kodlar eklenir ve tekrar gövded kodları bitince kapatılır. }
return 0 ;
Bu kod eklenmese bile bilgisayar otomatik bu işlemi yapacaktır. return götür anlamına gelir ve yanına eklenen sayı gideceği satırı belirler. Ancak bizim kodumuzda 0 satırına gidildi derleyici satırları 1 den başlar ve 0 satırı bulunmaz. bu kod yapısı programı kapatmaya yarar. burada zaten kod bitmişti ve kapanacaktı bu yüzden eklemeye bilirdik.
printf ("Merhaba Blog Okurum.") ;
printf komutu ekrana cıktı vermeye yani yazı yazdırmaya yarar.printf yazıldıktan sonra parantez acılır ve tırnak işareti konulur. bu komut da tırnak işaretleri arasına yazdıklarınız ekrana yazdırılır.
Aritmetik Operatörler:
Normal bildiğimiz matematiksel işlemleri yaparken kullanacağımız operatörlerimiz.
Burada önemli olan operatör % işareti ilen gösterilendir, bölümden kalanı bize verir yani mod alma işlemi.
Atama Operatörleri:
Atama Operatörleri |
Burada ise ++ ve -- operatörü bir arttırma ve bir eksiltme anlamına gelir. İnce ayrıntıya girecek olursak x++ ve ++x arasındaki fark mesela x e 5 değeri verdiğimizi farz edelim x++ da program öncelikle x i alır ve işleme tabii tutar ardından bir artırır. ++x de ise x in değeri 5 iken x hemen 6 olur ve işleme tabii tutulur.
Karşılaştırma Operatörleri:
Karşılaştırma Operatörleri |